متديش ودنك لحد.. أول تعليق من السيسي على شائعات بيع قناة السويس

حرص الرئيس السيسي عبد الفتاح اليسي رئيس الجمهورية على تقديم التهائي والتحية للمشاركين والحضور في قداس عيد الميلاد، داخل كاتدرائية المسيح بالعاصمة الإدارية الجديد لتقديم التهنئة للأقباط بعيد الميلاد المجيد، وبعث الرئيس عدد من الرسائل إلى المواطنين بعد موجة ارتفاع الأسعار خلال الأيام الماضية وبعد خروج عدد من الشائعات مثل بيع قناة السويس.

وأضاف الرئيس السيسي خلال تصريحاته، أن الناس في مصر قلقانة وخايفة وبقول لكل المصريين متديش ودنك لحد مش مسؤول، مضيفا ” “أنا شايف أن الناس قلقانة وخايفة، ومش هقول ده مش مبرر، بس إذا كان كلامي يطمنكم لازم تطمنوا، احنا مش بنخبي عليكم حاجة، ولو سمحتم يا كل المصريين، متديش ودنك لحد أقل ما فيه مش مسئول ومش عارف”.

السيسي يرد على بيع قناة السويس

ورد الرئيس السيسي على الشائعات التي انتشرت خلال الأيام الماضية على مواقع التواصل الاجتماعي وبعض المواقع بشأن بيع قناة السويس، حيث قال في كلمته “في ناس بتقول خلي بالكوا قناة السويس مش عارف هيعملوا فيها إيه، خلي بالكوا هيبيعوا حاجات منعرفش إيه، لو هنعمل حاجة هنعلن عنها مش هنخبي عليكم حاجة، وزي ما أنا بتكلم معاكوا على طول هتكلم وهقول، أنا شايف الناس في مصر قلقانة وخايفة، مش هقول إن ده مش مبرر، لكن إحنا مش بنخبي عليكم حاجة، أنا في كل مناسبة بتكلم، فمتديش ودنك لحد أقل ما فيه إنه غير مسؤول”.

متديش ودنك لحد.. أول تعليق من السيسي على شائعات بيع قناة السويس
الرئيس السيسي يكشف حقيقة بيع قناة السويس

وأضاف في تصريحاته: ” وتابع: “كل واحد يعرف على قده الموظف والمدير واللي قبله واللي بعده لحد ما نوصل للي متولي المسئولية، يعني حد هيعرف زي قداسة البابا في شئون الكنيسة؟ لا”.

وكان الرئيس السيسي قد وجه التهنئة إلى الشعب المصري بمناسبة عيد الميلاد ، حيث كتب في منشور له عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: “كل عام وشعبنا وبلدنا بخير بمناسبة عيد الميلاد المجيد، تلك المناسبة العطرة التى تجمعنا على حب الوطن وتؤكد أننا على طريق المواطنة سائرون ولن نحيد أبدا عن التعايش الإنساني والإيمان الأصيل بوحدة الوطن والجماعة الإنسانية”، داعيا باستلهام المعاني التي أرساها السيد المسيح عليه السلام من التسامح والحب والعفو الإحسان مختتما “كل عام وأنتم بكل الخير والسلام، ومصر دائما وأبدا في أمن وأمان”.